Sunday

Saja saja aku nak cerita harap tak salah di sisi undang2

Assalamualaikum w.b.t

Ya ALLAH hujan .
Ya ALLAH hujan .
Ya ALLAH hujan .

See kau tengoklah aku . Hujan hujan pun boleh mengupdate blog . Hujan hujan pun boleh menghadap lappy . Kat luar tingkap petir saling sambar menyambar . Dingin malam menusuk sampai tulang yee . Harap maklum yee sampai tulang .

Status FB seorang sahabat :

"Lendu nak jadi London weh !"

Aku rasa nak LIKE 100x . Tapi malang hanya sekali sahaja boleh klik LIKE . Dear Mark , kau harus alert pasal ni . Kekeke !

Kalau nak tahu ( kalau memang nak tahu lah kan ) , cuaca di Melaka ni kalau panas ia memang panas membahang . Kalau sejuk ia amat sejuk mencucuk . Yee . Dikhabarkan angin ribut melanda Negeri Melaka sekarang ni . Tadi keluar dengan sepupu pun terkejut tengok pasu bunga boleh tercampak ke tengah jalan . Ranting ranting pokok berterbangan dan landing di tepi tepi jalan . MasyaALLAH . Kuatnya angin . Banjir tak payah cakap dekat Bandaraya tadi pun aku tengok tayar kereta pun dah ditenggelam dek air . Telan telan air liur aku tengok keadaan sekeliling .

Yee , ia bermakna lena makin panjang . Satu hari hujan ni .Ha kau tengok , kau tengoklah , asal hujan aje tidur asal hujan aje tidur tahukah anda waktu waktu paling mustajab berdoa ialah pada waktu hujan ? Yee benar Farish benar kau buat tak Farish ? Kau cakap je lebih kau buat tak ni ? * tersipu sipu *

Cerita pasal waktu Mustajab doa ni . Dulu masa sekolah agama setiap kali hujan aku mesti teringat ustazah kata . "Waktu hujan adalah waktu paling mustajab untuk berdoa" . Jadi aku berdoalah dalam hati . Entah apa apa entah aku doa masa tu kan ? Hihi memang tak ingat lah . Tapi setiap kali kita nak berdoa haruslah didahulukan dengan memuji ALLAH dan juga yang penting dahulukan doa kepada kedua ibu bapa kita dan juga saudara saudara kita . Kemudian datangi dengan hajat dan permintaan . Yang penting doa tu kenelah dengan khusyuk dan tawadhuk ;]

Teringat si Zakiah cerita hari tu . Dia memang suka bercerita dan pendengar setia adalah kami sebilik . Kalau dia dah mula buka mulut sampai besok pagi tak habis lagi cerita dia . Haha ;] sebab tu aku sayang dia lebih . 

"Nak tahu tak ustaz kata kan , kita kalau doa baca kemain laju lagi ... tapi kita rasa tak doa tu sentuh hati kita . Sebenarnya kita kene jadikan ALLAH ni kawan kita . Tempat kita bercerita dan meluahkan macam macam lagi contohnya kan kan ..............

"Ya ALLAH aku penat sangat hari ni Ya ALLAH , banyak kerja jadi aku tension sangat Ya ALLAH "
"Ya ALLAH sedihnya aku Ya ALLAH , sampai hati dia buat aku macam ni Ya ALLAH . Ya ALLAH sabarkan aku Ya ALLAH . "
"Ya ALLAH hari ni aku happy sangat Ya ALLAH , terima kasih sangat sangat "

ALLAH mesti suka punyalah . Sebab kita jadikan DIA tempat kita cerita semuanya . Tak kira dalam keadaan macam mana sekali pun . Jaga connection kita dengan ALLAH tu sangat penting . Kalau kita jaga , ALLAH akan jaga kita , ALLAH akan tolong kita , ALLAH akan ingat kita macam mana kita ingat DIA kan kan ? ;]

 Dan aku sangat teringat akan kata kata ni ..

" Kalau hubungan kita dengan manusia tak ok ,  kita kene tengok hubungan kita dengan ALLAH . Kalau tak ok dengan manusia maknanya ada something wrong hubungan kita dengan ALLAH "

Dari cerita hujan ke doa . Apakah makna semua ini . Hewhew :3 . Saja cerita . Ya ALLAH sejuknyaa . Huhu . Kene pakai sweater tebal ni . *menggigil2*

NOTA : Jom puasa esok . Tapi berbuka masing masing lah kan ! hihi :P