Thursday

Cerita semalam

Assalamualaikum w.b.t

Aku sedikit sebak sebenarnya .
Semalam aku dan Zakiah masing masing duduk berkepit dekat depan laptop .

Zakiah sedang berchatting dengan sorang kakak dari mesir .
Dia pernah cerita kat aku pasal kakak ni . Kakak yang selalu supply barang barang mesir kat dia .
Biasalah Zakiah ni suka berbisnes .

Semalam buatkan aku sedar tentang ketabahan seorang ibu dan ayah bila kehilangan anak anak yang disayangi .
Zakiah tanpa tahu apa apa terus bertanyakan ..
Kebetulan gambar profail fesbuk kakak tu beliau tengah dukung baby sebelahnya ada gambar suami beliau .


Zakiah : "Kakak , anak akak sihat ?"

Kakak tu reply : " Sihat , mungkin tengah main dengan kawan kawan dia kot "

Zakiah : " Oh main dengan kawan kawan dia? " *macam tu lah lebih kurang yang aku ingat dialog zakiah ni*

Kakak tu reply : " Anak anak akak kat syurga sekarang ni , dik "

Zakiah dan aku tergamam . Aku terus sedih dengan kenyataan kakak tu sebenarnya . Dua anaknya dah meninggal . Kecik kecik lagi . Ya ALLAH . Aku cakap dengan kauorang perasaan aku masa tu tak tentu arah . Walaupun aku tak kenal kakak tu tapi aku faham perasaan beliau macam mana . Kehilangan permata hati yang baru nak kenal dunia . Namun , beliau tetap bersyukur ALLAH bagi beliau pinjam walaupun sekejap . Aku bangga dengan semangat kakak tu . Nasib baik ada suami yang setia dengannya .

Syukur kakak , anak anak akak sentiasa doakan kakak dan suami dekat atas sana . Mesti diaorang dengan bidadari bidadari yang sangat cantik .

Aku : "Zakiah , salah rupanya soalan kamu ni , mesti kakak tu tengah sedih . Kesian dia . Tapi nak buat macam mana kita tak tahu kan ?"

Zakiah bertalu talu minta maaf . Kakak tu tak kisah . Katanya beliau sentiasa yakin akan hikmah yang tersembunyi . Aku respect dan salute kakak ni !
Dari cerita barang barang , terus ke cerita anak anak pula . Inilah hikmah ALLAH nak bukak mata kita sebenarnya guys .

Disebabkan Zakiah tak tahu perbezaan masa Malaysia dan Mesir . Aku lah tukang bagitahu dia .
Dia ada tanya mana aku tahu ni semua .

Aku cakaplah . Geografi aku terror kot masa sekolah dulu . Cuma malas lah nak expose bagai . Nanti kata aku ni riak pula . Astaghfirullah . Mesir dengan Malaysia apa lah sangat kan . Bagai isi dengan kuku je tak jauh beza lah .

*ketawa sambil menangis*

Kau jangan tanya kenapa aku ketawa sambil menangis

NOTA : Moga anak anak kakak sentiasa bahagia di syurga ALLAH .