Monday

Pheww

Assalamualaikum w.b.t

Makan oat dengan milo sambil terkebil kebil dengar ceramah kawan yang panjang lebar kepada seorang lagi kawan yang tengah mengalami kekecewaan .

Kekecewaan apa ?

Cinta . Yea CINTA .

Tiba tiba aku macam tak berselera untuk terus mengunyah oat .
Cerita pasal cinta yang kadang kadang aku sendiri tak boleh pergi dengan benda tu semua .
I've been through that yaw. So aku kat sini tak nak compare apa yang aku kena dan apa yang kawan aku kena okay?

Aku tahu manusia akan melalui frasa kesakitan dan kekecewaan.
Means , bila rasa kecewa hati begitu sakit sangat sangat dan sedihnya tak payah cakap .
Terima kasih ALLAH , dengan bantuanNYA serta usaha aku , aku kuat sampai sekarang insyaALLAH .
Dan kau juga kene berterima kasih juga sebab apabila kau rasa kecewa kau tak mudah ikut perasaan macam baling barang ke , bunuh diri ke , calarkan badan sendiri ke atau apa.

The best way is turn back to ALLAH . Please , people . Please .
Memanglah orang akan cakap bila rasa sedih dan kecewa je kita mulalah nak cari Tuhan bila kita tengah sedap sedap seronok naaahhh kita tak ingat pun DIA .

Yea , itulah kita . Kita cakap je kita sayang DIA . Tapi apa kita buat kita hanya cari dia untuk luahkan perasaan kecewa kita ni . Kenapa nak kisahkan pandangan orang tapi kisahkanlah ALLAH tunggu kita untuk luahkan semua . AT least kita masih ingat kita ada ALLAH . Kita ada Tuhan Yang Maha Memahami .DIA memang setia . Doa itulah segala galanya . Kesedihan memang salah satu cara untuk memanggil hati supaya lebih dekat dengan DIA . Jangan malu . DIA Maha Tahu dengan apa yang berlaku .

Tapi yang aku tertarik mengenai apa yang dibincangkan adalah mengenai kepercayaan dan siapa yang patut mengalah bila berhadapan dengan situasi ni semua .

Yea memang pahit bila kita rasa orang mainkan kepercayaan kita seolah olah kepercayaan yang kita bagi tu macam boleh tendang tendang . Macam boleh main lambung lambung dan sebagainya . Dalam hubungan itulah kunci sebenarnya percaya .

Tapi janganlah percaya sangat sangat sila hadkan kepercayaan itu . Seperti yang kita tahu cinta ALLAH itulah paling Abadi cinta manusia ni tak kekal mana pun . Sebab manusia tu akan mati . Dalam kehidupan ni kita kena buat persediaan untuk menghadapi sesuatu yang lebih buruk lagi berlaku . Manusia mati ke , manusia main kayu tiga ke atau manusia dah sedia bosan . Itu semua adalah keburukan yang bakal berlaku . Kita tak tahu sebenarnya apa yang akan jadi lepas tu kan?

Aku belajar dari kesilapan diri sendiri . But , aku tak akan salahkan lelaki yang lain di mana kekecewaan yang aku rasakan adalah kerana seorang lelaki . Mula mula memanglah kita akan cakap , ah semua sama je kalau dah nama lelaki tapi ia sebenarnya menyedarkan kita dengan sesuatu hikmah yang sedang bersembunyi di sebalik semua perkara yang jadi kat dalam hidup kita ni .

Macam biasalah kita dengar ,


"Jangan risau , kau akan dapat lelaki lebih baik nanti"

Aku selalu berpegang pada satu kata kata ni .

"ALLAH tak akan ambil sesuatu yang kita sayang tapi ALLAH akan gantikan ia dengan sesuatu yang lebih baik "

We always keep on saying that ada hikmah ada hikmah sebalik semua ni . Tapi kita tak yakin malah kita layan kan aje kecewa kita tu semua . Sampaikan kita lupa kita ada orang lain di sisi kita . Family and friends dan paling penting ALLAH . Please , elakkan diri dengan duduk sorang sorang . Nanti lain pula jadinya . Cuba sibukkan diri dengan macam macam kerja ke atau apa . InsyaALLAH , semua akan ok :) . Jangan hanya pandai berdoa tapi usaha tak ada langsung . Tak ada gunanya jugak . Sia sia sahaja . Kita sendiri tahu yang ALLAH tak akan ubah nasib seseorang melainkan mereka usaha sendiri bukan ? .

Peh aku rasa macam aku dah meleret leret ni . Ok berbalik pasal percaya tak percaya berbalik pada diri sendiri . Masing masing terlalu ego sebenarnya dan kalau boleh tak nak mengalah sebab masing masing fikir yang diri sendiri dah penat mengalah dengan pasangan sendiri . So kiranya dua dua dah penat . So kalau keadaan lebih tegang , masing masing melayan emosi sampai bawa gaduh pun tak nak bawak kalah aku rasa baik bagi ruang untuk kauorang dua orang . So jangan tegangkan lagi keadaan yang sedia tegang . Aku mengaku aku ni pemarah orangnya tapi Alhamdulillah aku cepat sejuk . Kadang kadang aku saja mendiamkan diri agak lama sebab aku sendiri perlukan ruang . Dan aku cuba psycho diri aku yang aku ni terlalu emosi . So rajin rajin minta maaf . Manusia macam kita ni alah biasalah orang tua kata darah muda ni sebenarnya panas jadi aku memang kena banyak belajar dengan apa yang dah berlaku .

So if kauorang nak terima seseorang dalam hidup sila tunggu diri sendiri fully-prepared ok?  jangan hanya guna alasan sebab kita sunyi kita main accept je orang . Dan paling penting hati ni kena pandai jaga . If pasangan kauorang tu jenis yang tak boleh pergi sangat bincang baik baik . If putus adalah cara jalan penyelesaian terima dengan redha if boleh perbaiki balik usaha sebaik mungkin . Dan paling penting serah semuanya pada ALLAH . Jika benar dia jodoh kauorang sejauh mana korang terpisah sekali pun , jika namanya lah yang ada di Luh Mahfuz sana ALLAH akan pandu hati dia kepada kita kalau tak nak buat macam mana mungkin ALLAH nak kenalkan kita kepada seseorang yang lebih baik lagi . Jadi aku rasa jangan bergantung sepenuhnya kepada hubungan kauorang jangan cepat yakin dengan sesuatu yang belum pasti . ALLAH lebih tahu apa yang Ya apa yang Tidak . 

Dan paling aku rasa perlu sangat sangat ialah sikap yang suka terus terang dan menjadi diri sendiri okay ? Berterus terang kalau ada benda yang perlu dicakapkan . Sebab tu adalah cara yang terbaik . Kalau ada rasa tak kena je dengan pasangan kauorang atau diri kauorang sendiri . Terus terang kalau boleh minta pendapat dan hargai pendapat orang lain . Yea lah kadang kadang kita rasa kita je nak menang . Kita fikir kita je tak fikir pun perasaan orang lain . Ego babe , ego ! .Cewaah  . Dan paling penting jadilah diri sendiri tak yah nak pura pura sangat . Kalau kita memang gila gila . Gila gila je depan dia apa ada masalah . Dalam hubungan memang wajib terima apa adanya pasangan tu ok . Kau nak merungut atau apa lebih baik jangan teruskan . Biarlah cinta berlalu pergi bersama bayang bayang malam yang makin hilang . Kah kah kah . 

Setia . Setia ni merangkumi semua aspek . Percaya , cinta dan hormat . So aku rasa kauorang faham kot apa sebenarnya yang aku cuba nak cakap kan ni .Aku rasa syukur sebab aku berada di zon yang agak selesa sekarang sebab hati aku ni dah elak dengan macam macam masalah kekangan hati . Jadi aku tak nak hati aku sakit lagi sebab aku sebenarnya sedang menunggu hikmah yang ALLAH cuba nak bagi kat aku . InsyaALLAH mungkin bukan sekarang tapi satu hari nanti . Sebab aku percaya DIA tak akan sesekali kecewakan hambaNYA . 

Aku rasa aku macam boleh pergi dengan hal hal cinta ni . Tapi insyaALLAH jika benar, mungkin aku nak terus kahwin je  . Serius sebenarnya . Aku cakap ni bukan main main . Tapi bukan sekarang ok ? Satu hari nanti insyaALLAH .

NOTA : Dah aku rasa aku boleh pergi sekarang