Tuesday

SPM

Assalamualaikum w.b.t

Hewhew tengah tunggu mesej dari adik sepupu yang nak ambil result SPM hari ni . Aku pula yang berdebar lebih lebih . Ya ALLAH siapa lah yang tak takut kan nak ambil result , silap hari bulan ada yang bermalam kat luar dewan sebab takut nak ambil slip punya pasal . Siapa cakap tak ada , ada tau . Masa ni lah macam macam ragam kita tengok , ada yang pucat , ada yang mengigil , ada yang duduk dalam kereta lama lama , ada yang menangis , ada yang ke hulu ke hilir kat luar dewan , paling best masa berbaris nak ambil slip ..

"Eh tak apalah kau dululah , aku baris belakang kau eh ?"

haha

Teringat betul masa nak ambil slip . Takut macam mana pun gagahkan juga merempit pergi sekolah . Pergi sorang sorang . Ibu dan ayah tak temankan pun . Sedih tau . Orang lain semua bawa mak ayah . Sampai mak ayah teman masuk sekali dalam dewan nak ambik slip . Kita sorang sorang je tau ke hulu ke hilir .Tsk Tsk :'( Sampai sekolah parking motor jauh jauh , masuk sekolah dengan langkah slow sekali . Sementara tu mata duk tengok kawan kawan lain yang dah ambil result . Memek muka pun dah tahu dia dapat result macam mana . Haishh masa tu lah mula fikir bukan bukan . Result SPM tahun ni jatuh ke ?  Apa lah nasib aku lepas ni Ya ALLAH .. !

Dah sampai dewan , duduk dekat luar sekejap . Tengok gelagat gelagat manusia yang ada dalam dewan tu . Jantung macam rasa nak terkeluar je . Berdegup kemain laju lagi . Tak dapat ditahan tahan lagi gelora hatiku ini . Nak masuk dewan pun fikir dua tiga kali dan akhirnya ku gagahkan juga masuk ke dalam dewan . Berlagak macam tak ada apa apa yang berlaku . Padahal , bila sampai je kat depan cikgu yang bertugas , tangan aku kemain lagi menggigil pegang pen nak turunkan tandatangan . Amboi macam nak sign borang nikah gayanya yea dak ? Cikgu tu senyum je . Macam biasa senyuman aku lebih manis dari cikgu tersebut hewhewhew . Astaghfirullah . 

Cikgu : " Farizahani yeee ...." *sambil tangan beliau menyelak satu persatu slip yang ada*

Arghhh aku tak sanggup nak pandang . Ku toleh kanan , ku toleh kiri , ku toleh kanan semula .

Cikgu : "Tahniah , Farizahani ..!"

Pura pura terkejut lima minit . Tengok slip dengan hati yang tak terkata . Alhamdulillah Ya ALLAH , apa yang aku target KAU berikan lebih kepada aku rupanya . Syukur syukur . Jumpa semua cikgu yang pernah mengajar aku . Salam diaorang dengan penuh lemah lembut dan muka yang begitu manis sekali . Kepada cikgu Sejarah yang paling aku cinta , dekat kelas beliau aku selalu ambil peluang untuk tidur , ambil peluang untuk curi curi makan coklat ataupun keropok , masuk kelas suka hati lambat dan paling tak boleh lupa ponteng kelas lepak dekat Bilik Kaunseling ramai ramai . Tapi cikgu sejarah aku ni gamble dan slumber orangnya . Dia tak pernah kisah pun , tapi aku tahu aku banyak dosa dengan dia , aku tahu dalam hati cikgu mana yang tak berbekas bila anak murid dia buat macam tu kan ? Ya ALLAH pelajar jenis apa aku ni ...

Kau ingat aku boleh lupa nama cikgu cikgu yang pernah aku derhaka dulu ? Ingat sampai sekarang yee ..

Cikgu Davishanti : " Tahniaahh Farizahani , Good Job ! " .

Aku rasa happy sangat sebab senyuman beliau kali ni luar biasa . Ya ALLAH terima kasih sebab aku dapat buat beliau rasa happy dengan apa yang aku peroleh . 

" Ni je saya dapat bagi cikgu ..."
*Nangis nangis sambil lap dengan lengan baju*

Jumpa kawan pun kejap kejap je yang penting mesti lah masing masing nak cucuk jarum . Nak tahu petua kecantikan aku sebenarnya eh bukan nak tahu result berapa lettew ! Macam biasalah kita ni manusia , kadang kadang kita tak boleh tengok orang lebih dari kita . Kadang kadang bila kawan dapat kurang daripada kita , dalam hati mula terdetik rasa bangga yang kita ni lagi power dari dia . Bila kita dapat kurang dari kawan kita , mula lah kita fikir yang bukan bukan . Mula lah nyanyi lagi Yuna . 

"Ini tidak adil tidak adil baginya .. ini tidak adil tidak adil bagiku ..."



Sampai rumah ibu dah tunggu depan pintu dengan seyuman . Ibulah teman nangis , teman cerita , teman tidur , teman ketawa , teman bergaduh , teman masak masak , masterchef aku paling vogue. Ibu jugalah yang setia menanti anak perempuan beliau ni balik rumah . Ibulah segala galanya buatku . Tsk tsk :'( terima kasih ALLAH . Ibu tersenyum bahagia tengok slip exam anak perempuan beliau ni .

"Alhamdulillah Ya ALLAH , ibu bangga dengan anak ibu .."

Sampai sekarang ibu sentiasa cakap perkataan yang sama . Adik lagi bangga punya ibu yang paling hebat dan gagah . Terima kasih ALLAH :]

So adik adik , bersyukur lah dengan apa yang kita dapat . SPM bukan penamat segala galanya . SPM bukan penentu kita pandai dan kita kurang . Perjalanan adik adik masih jauh , macam macam lagi yang adik kene tempuh . Itu sebenarnya permulaan . Jangan nanes nanes . 

Keep calm and HEHEHEHE .

Macam kakak Farah Lee cakap :]



ALLAH akan beri ujian tak kira apa pun keadaan kita . HE knows the best for us . DIA lah pengatur yang terbaik buat kita . Macam mana hebat pun perancangan kita tak boleh tanding dengan perancangan ALLAH yang lebih the best buat kita semua . Berjalanlah tanpa henti .

Ni lagu untuk kita semua :]


Devotees : Bejalan Tanpa Henti .



Ok daaaaaaaaaaa !

NOTA : semail semail


SPM - Sayang Papa Mama :]