Tuesday

Ehem

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah . Bersyukur rasa dapat bebudak bilik yang bagus bagus belaka walaupun dari cabang yang amat berbeza . Akaun , Forensic , Sains Matematik dan aku Sains Pentadbiran . Dan part yang aku suka ialah apabila timbul kemusykilan dalam kefahaman agama kami akan bincang sama sama dan perbincangan kami akan meleret sampai ada yang lupa nak pergi mandi . Selekeh kan ?

Ok Sains Matematik ni namanya Liz .

Dari hari tu kisah beliau tak akan pernah habis . Ini berkaitan dengan rakan rakan sebaya yang masih kurang dengan kefahaman agama dan adakalanya mempersendakan sedikit sebanyak hukum hukum ALLAH ni . Bahaya dan ia sangat bahaya . Ya mungkin ALLAH nak uji dia sebenarnya . Alhamdulillah orang kata seru dah sampai dan tanda tanda ALLAH sayang dia , ALLAH gerakkan hati dia untuk buat perubahan yang baik . Dia dah mula pakai tudung labuh , pakai pakaian muslimah dan sewaktu dengannya . Aku ni entah bila semua nak labuh *nanes nanes* . Bila kita nak ke arah kebaikan ALLAH akan uji kita dengan dua perkara . Satu yang baik dan satu lagi yang buruk . Contohnya

1. Bila kita mula ke arah kebaikan ALLAH akan hantar orang orang baik pada kita . ALLAH akan uji kita dengan ilmu , ALLAH uji iman kita , ALLAH uji kesabaran kita . Di mana bila kita dengan orang orang baik ni kita akan rasa rendah diri dan amat jahil . Contoh , makin banyak yang kita tahu makin tinggi kita rasa kejahilan kita dalam diri sendiri . Betapa sikitnya ilmu kita berbanding luasnya ilmu ALLAH tu . ALLAH uji iman kita di mana bila kita tengok orang lebih power dari kita , kita mula rasa macam nak give up . Ayat biasa aku  dengar " Aku tak power macam diaorang , aku segan dengan diaorang .." Dan lagi satu , kesabaran kita akan diuji yakni kita ni istiqamah ke tidak dengan jalan yang kita pilih ni takut takut kita akan timbul rasa penat dalam diri bila mana mujahadah kita terberhenti di tengah jalan . Siapa tahu kan ? . Back to our niat in shaa ALLAH tak jadi masalah cuma masalahnya adalah diri sendiri dan juga kita nak teruskan ke tak itu saja . ALLAH takkan ubah nasib seseorang tu melainkan orang tu mengubah nasibnya sendiri . Surah ar r'ad carilah sendiri ayat mana .

2. ALLAH akan hantar orang orang yang jahil pada kita yang boleh bagi impak sangat sangat besar macam member aku ni sampai menangis diaorang kerjakan . ALLAH akan uji ilmu kita pada masa yang sama , ALLAH akan uji kesabaran dan keimanan kita pada masa yang sama juga . Sama macam ALLAH uji kita dengan situasi kita kat atas tapi kali ni pengaruhnya berbeza . Kita lihat dari sudut ilmu , bila mana kadang kadang kita akan diuji dengan macam macam jenis orang . Musykil dalam agama secara berlebih lebihan sehinggakan mempersendakan hukum hukum ALLAH .Ya tugas kita adalah menyampaikan dan memperbetulkan apa yang salah tapi bila mereka tetap dengan apa yang mereka percaya bak kata orang bodoh sombong . Itu kita serah pada ALLAH . Biar ALLAH uruskan hati dia . Kasi hadiah Al Quran yang siap terjemahan itu lebih baik . Benarlah kata imam Syafie :

"Aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu , tetapi aku akan kalah dan tewas kepada seorang yang jahil kerana mereka tidak mengetahui akan landasan landasan ilmu".

Dan masa tu iman dan kesabaran kita akan mula berbolak balik . Member aku ni lembut hati orangnya . Dia selalu merendah diri yang dia masih cetek agama tapi bagi aku tak cuma dia belum ada keyakinan untuk bersuara . Tapi kalau dengan orang orang macam tu bila mana kita cuba bantu dia untuk faham balik ikut landasan agama dia tak nak dengar baik campak aje dalam lombong tak pun kat tasik shah alam tu . K . In shaa ALLAH , ALLAH pasti akan permudahkan urusan dia dan aku harap dia sabar lah dalam hal hal macam ni . Bila dia cerita itu dan ini pada aku perasaan marah automatik timbul seperti menukar gear auto R dan kereta akan R dengan sendiri . Dan masa tu kita akan marah dan menyesal kenapa salah tukar gear . Ya apa kene mengena ? dan apa kene mengena ?

Aku tak tahu aku nak sudahkan apa dengan post aku kali ni . Oh yaa pesan aku , kebergantungan hanya pada ALLAH sebab hidayah tu milik ALLAH dan bila bila masa sahaja ALLAH boleh tarik balik hidayah tu dan ALLAH juga berkuasa membolak balikkan hati kita ni . Sebab sejak azali lagi ALLAH dah tahu iman manusia ni tak pernah setia :(


Macam ada kene mengena tak ? Aku rasa ada . Ya ada . Saya yakin , Halim .

Ok bye .