Wednesday

Cerita dia

Assalamualaikum w.b.t

Sekarang ni study week . Cuti almost dua minggu . Cadangnya aku nak balik kampus untuk study hari selasa itu hari dan secara tiba tiba doktor minta ibu ditahan di wad . Perasaan aku masa tu bercampur baur . Jasad kat sini fikiran kat tempat lain . Tak sangka ibu disahkan kene demam denggi . Tempat tinggal aku mana pernah yang kene denggi . Bila mak cik aku bagirtahu yang ibu mungkin kena demam denggi masa pergi holiday dengan abang dekat Cameron paling tidak pun dekat Johor itu hari masa balik rumah abang . Kebetulan masa tu aku tak ikut pun , aku kat Shah Alam banyak kerja kene selesaikan . Mula mula aku fkir takkan baru sekarang dapat detect ? Entah lah cuma aku kesian sangat tengok ibu , dua hari terbaring je kejap kejap mengadu sakit sakit sendi , pening kepala , cirit birit . Aku terus bawak ke hospital besar .

Bila dah masuk wad , aku terus decide nak jaga ibu sampai ibu okay . Final exam aku letak tepi dulu . Memanglah risau sebab buku satu apa pun aku tak bawak balik sebab dah siap agak nak balik rumah sampai berapa hari tapi nak buat macam mana benda dah jadi dan tak dapat nak elak . Nasib baik jugak ada notes dalam laptop boleh lah buat buat rujukan . Sekarang pun kesihatan aku agak terjejas ni pun baru lepas makan ubat . Kejap lagi mata kuyu la ni sebab ubat hospital bagi semuanya mengantuk baq hang . Pagi2 ayah datang sebelum pergi kerja dan aku akan balik rumah untuk mengemas rumah , basuh baju dan buat semua apa yang patut petang baru datang balik . Sebelum balik aku akan pastikan ibu dah siap siap dimandikan , sarapan dan makan ubat . Bila ibu nak tidur aku akan minta izin untuk balik sekejap . Hospital dengan rumah takdalah jauh agak agak dalam 40 minit lah tapi kalau aku bawak kereta kau tahulah macam mana 25 minit pun boleh jadi . Kahkah .

Alhamdulillah , ibu dah boleh makan sikit sikit kiranya selera ibu dah agak menaik . Aku legalah jugak cuma yang kesiannya setiap 6 jam darah ibu akan disedut oleh jarum yang rakus . Agak terganggu lah jugak rehat ibu aku sebenarnya . Tapi nak buat macam mana benda tu untuk kebaikan ibu jugak kan takkan aku nak marah doktor tu pulak ? . Doktor tu siap cakap lagi pukul berapa dan bila darah ibu akan diambil sebab mungkin dia tengok muka aku lain macam sikit . Macam nak marah kot ? Ni pun dah masuk berapa botol sodium chloride masuk dalam badan ibu sebab badan ibu terlalu lemah . Anak mana yang tak kesian tengok ibu dia kene cucuk sana cucuk sini sumbat sana sumbat sini . Itu pun dulu masa pembantu perubatan tu masukkan tube dalam mulut ibu masa ibu koma pun aku dah menangis inikan masa ibu sedar macam ni . Lagipun bila kita dah meningkat usia antibodi semakin menurun . So ibu pulak jenis yang berpenyakit sebab ibu ada kencing manis dengan darah tinggi tapi agak terkawal sebab ibu tak tinggal makan ubat . Last ibu masuk hospital masa ibu koma tahun lepas . Ni masuk sebab denggi pulak .

Bila keadaan ibu macam ni , kudrat ibu pun dah terlalu lemah untuk menguruskan diri sendiri . Mandikan ibu , cuci najis ibu , beri makan ibu dan sentiasa pastikan ibu dalam keadaan bersih . Belum cukup rasanya tugas seorang anak yang hanya mendoakan kesejahteraan kedua orang tua bila aku diberi izin oleh Tuhan untuk menggunakan kudrat buat semua benda yang aku mentioned tadi . Terharu ada sedih pun ada . Aku rasa bersyukur sangat sebab ALLAH beri peluang kat aku buat semua tu walaupun dalam keadaan aku yang tak berapa sihat aku tetap gagahkan buat semua tu . Aku ni adik beradik tak ramai aku lah satu satunya anak perempuan tunggal keluarga . Tapi kalau ramai anak tapi abaikan mak ayah tak guna juga sebenarnya . Syukur sangat2 . Ibu dah banyak kali suruh aku balik minta aku study tapi aku pujuk aku kata aku okay . Bila ibu dah tidur barulah aku study curi curi itu pun tak banyak sebab ibu kerap kali pergi toilet so kejap kejap terencat study time aku . Takkan nak biarkan ibu aku pergi toilet sorang sorang kalau tergolek siapa nak tolong . Nurse kat wad ni pun macam kekurangan sangat .

Macam tu lah aku tiap hari . Malam jaga ibu  balik jaga rumah pulak , ke hulu ke hilir lah aku gayanya . Nasib baik lah kereta ada , ayah sponsor duit minyak semua . Dan dua hari ni aku rasa bosan sebab pagi2 asyik makan nasi lemak je -..- naik berlemak lerrr badan den . Sebab nak makan ubat aku gagahkan jugak untuk makan . Kalau tak hilang selera makan , n kadang kadang tu sampai lupa nak makan . Yang aku tahu kene isi perut ibu dulu dan pastikan semuanya okay .

Okaylah aku nak tidur mata aku dah kuyu ni . Doakan aku . Aku nak final ni . Dah takda dah perasaan takut . Aku tak tahu dah macam mana nak manage time aku ni haa . In shaa ALLAH lepas ni okay lah ni . Permulaan je macam ni lama lama aku okaylah




Ok bui